Videotranscript: Enquête- en interviewvragen onderbouwen

Hallo, ik ben Mariken de Kok van Frisse Colleges en welkom op het YouTube kanaal van Frisse Colleges! Leuk dat je kijkt. In deze video wil ik een korte tip geven over de enquêtevragen en de interviewvragen, oftewel: de vragen die je gaat stellen aan de respondenten, je meetinstrument.

De tip die ik daarover wil geven gaat over hoe je dat kunt onderbouwen. Hoe zorg je ervoor dat je een degelijke onderbouwing hebt? Je kan niet zomaar lukraak wat vragen gaan stellen, want die vragen moeten namelijk ergens vandaan komen. Er zijn twee manieren waarop dat kan.

1. Gebruik het meetinstrument van andere onderzoekers

In eerste instantie kun je gaan kijken of andere onderzoekers jouw begrippen (die je dus wilt gaan meten) al hebben onderzocht. Stel bijvoorbeeld dat je loyaliteit of tevredenheid wil gaan meten, dan ga je in de theorie kijken hoe andere onderzoekers dat hebben gemeten. Als die onderzoeken goed zijn gegaan en valide zijn, dan kun je hun meetinstrument gebruiken. Dan neem je dus hun vragen erbij en heb je een goede onderbouwing voor je meetinstrument. Dat is er één, en bovendien is het een goede.

2. Zelf het begrip operationaliseren

Soms heb je echter een heel nieuw begrip, en dan is het goed om per enquêtevraag even te laten zien waarom je die vraag stelt. Meestal is het gebaseerd op de theorie, maar dan moet je dat zelf operationaliseren.

Dus, mijn eerste advies is om in een ander onderzoek te kijken hoe zij de methode hebben aangepakt en die te gebruiken. Je kopieert dan in feite het hele meetinstrument. Bij de tweede manier duik je meer in de theorie en ga je na wat zo’n begrip precies betekent en hoe je dat zou kunnen operationaliseren. Operationaliseren betekent dat je een abstract begrip (zoals tevredenheid) erbij neemt en gaat bedenken hoe je dat begrip kan meten. Wat houdt het begrip precies in, en waar en hoe is het van toepassing? Zijn mensen blij? Als mensen tevreden zijn, betalen ze dan geld, of betekent dat dat ze dan glimlachen?

Als je bijvoorbeeld observaties doet, dan zou een teken van tevredenheid een glimlach kunnen zijn. Of misschien is een tevreden klant er één die geld betaald, een goede review achterlaat, of een aanbeveling doet. In de theorie kun je hier ongetwijfeld iets over vinden. Maar op die manier kun je het dus per vraag uit verschillende theorieën halen.

Nogmaals: bij de eerste manier neem je het hele meetinstrument uit een bepaald onderzoek over. Bij de andere manier ga je vanuit verschillende theorieën je enquêtevragen opnemen. Dus dat zijn de twee belangrijkste. Hoe pak je dat aan?

Maak een tabel

Je maakt in ieder geval een tabel met al je vragen die je wilt gaan stellen. Daarachter zet je de onderbouwing – hoe je tot die vraag bent gekomen. Soms vind je het bijvoorbeeld ook al belangrijk om de leeftijd te vragen, en dan kan je zeggen: ik wil graag de leeftijd weten omdat dat mogelijk van invloed is op de antwoorden. Als je het bijvoorbeeld over social media hebt, dan zou dat wel een belangrijke factor kunnen zijn waarop je wilt controleren.

De onderbouwing zet je dus achter zo’n vraag. Meestal komt de onderbouwing in de bijlage, omdat een gemiddelde scriptie maar 40 pagina’s kan zijn, en het is een redelijk grote tabel. Dus je meetinstrumenten zijn je vragen met daarachter de onderbouwing.

Laat me weten of je hier nog vragen over hebt. Ik ben benieuwd hoe jij het hebt aangepakt, en of je misschien ook nog een andere methode hebt om je vragen op te stellen. Ik ben heel benieuwd! En ik zou zeggen: abonneer je op het YouTube kanaal als je dat nog niet hebt gedaan, dan mis je geen enkele video. Tot de volgende video!


Een e-boek speciaal voor jou!

Ontvang gratis het e-boek:
“Schrijf gemakkelijk en snel de scriptie naast je baan of gezin”.

–> Klik hier om te downloaden <--
Enquête- en interviewvragen onderbouwen
Enquête- en interviewvragen onderbouwen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *