Hoe blijf je als student gemotiveerd tijdens het afstuderen? Wat is de rol van de docent in een tijd van AI, afleiding en prestatiedruk? En hoe ziet de toekomst van de scriptie eruit? In dit open en inspirerende gesprek deelt Eric Wiersma – docent en scriptiebegeleider bij Hogeschool Inholland – zijn visie op onderwijs, studentenbegeleiding en onderzoek doen in een veranderende wereld.
Een betrokken begeleider met brede ervaring
Eric Wiersma heeft een rijke achtergrond als beleidsadviseur, onderzoeker en docent. Bij Inholland werkt hij nauw samen met studenten als mentor en afstudeerbegeleider, waarbij zijn uitgangspunt altijd is: persoonlijk en dichtbij.
“Als je een goede band hebt met je studenten, draagt dat echt bij aan hun studiesucces.”
Zijn werkwijze kenmerkt zich door een coachende stijl, waarbij hij niet alleen kijkt naar de inhoud van de scriptie, maar ook naar de mens achter de student: motivatie, zelfvertrouwen en het leren omgaan met obstakels.
Struikelblokken en zelfvertrouwen
Veel studenten worstelen met onzekerheid, gebrek aan structuur of het idee dat ze “niet goed genoeg zijn”. Eric pleit voor hoge verwachtingen van studenten, juist om hen te motiveren:
“Uitgaan van hoge verwachtingen is essentieel. Als jij als docent al denkt: ‘Dit wordt toch niks’, dan werkt dat als een selffulfilling prophecy.”
Hij ziet dat studenten vaak blokkeren door perfectionisme of faalangst, vooral als het om een “groot ding” als de scriptie gaat. Zijn advies: maak het kleiner en houd vertrouwen in je eigen kunnen.
Onderzoekend vermogen in ontwikkeling
Hoewel de meeste opleidingen aandacht besteden aan onderzoeksmethoden, merkt Eric dat de kennis vaak wegzakt of te los staat van de praktijk. Hij pleit voor meer integratie van onderzoekend vermogen door de hele opleiding heen en het geven van meer autonomie aan studenten bij toetsvormen:
“Waarom niet een podcast, debat of presentatie als eindproduct, in plaats van altijd een klassieke scriptie?”
Dit sluit ook aan bij zijn visie op inclusief en adaptief onderwijs – waarin verschillende vormen van intelligentie en communicatie tot hun recht komen.
AI, ChatGPT en de rol van technologie
Een belangrijk deel van het gesprek ging over de impact van technologie. Eric ziet kansen in tools als ChatGPT, maar wijst ook op risico’s:
“AI kan het leerproces ondersteunen, maar studenten en docenten moeten leren hoe ze het verantwoord inzetten.”
Hij pleit voor meer bewustwording, niet alleen rondom AI, maar ook over de bredere effecten van technologie op mentaal welzijn, mediawijsheid en kritisch denken.
Tot slot: geloof in je eigen kracht
Als afsluitend advies aan studenten zegt Eric:
“Geloof in jezelf. Je kunt meer dan je denkt. Laat je niet uit het veld slaan en zoek hulp als het nodig is. Je hoeft het niet alleen te doen.”
Een krachtige boodschap voor iedereen die tegen zijn scriptie opkijkt of zich overweldigd voelt door de eisen van het afstuderen.
🎧 Bekijk het volledige interview hierboven
👉 Of luister hier de podcast
Behaal je diploma met structuur en vertrouwen
Afstuderen naast je werk en gezin hoeft geen stressvolle periode te zijn. Met de Afstudeer Academie krijg je de juiste begeleiding, structuur en motivatie om jouw eindopdracht, beroepsproduct of scriptie stap voor stap af te ronden.
Ontdek de aanpak die al meer dan 100 professionals hielp om met rust, overzicht en resultaat af te studeren.
